Miejsce: Sopot, Polska
www: idź
Neuropsychologiczna diagnostyka różnicowa zespołów otępiennych
Szkolenie prowadzą
dr n. med. Emilia Sitek
Specjalista psychologii klinicznej, neuropsycholog. Zajmuje się diagnozą i terapią neuropsychologiczną pacjentów z uogólnionymi oraz ogniskowymi uszkodzeniami OUN. Obecnie pracuje w Oddziale Neurologii Szpitala Św. Wojciecha, Copernicus Podmiot Leczniczy Sp. z o.o. w Gdańsku oraz w Zakładzie Pielęgniarstwa Neurologiczno-Psychiatrycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed) w zespole prof. Jarosława Sławka. W latach 2005-2008 była związana z Kliniką Rehabilitacji ACK Szpitala GUMed. W listopadzie 2014 ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe Applied Neuropsychology na University of Glasgow (kierownik studiów: prof. Jonathan Evans). Prowadzi zajęcia dydaktyczne na GUMed z zakresu neuropsychologii, m.in. na studiach podyplomowych Psychologia kliniczna. Z Pracownią współpracuje od roku 2010. Autorka ok. 50 publikacji neuropsychologicznych, m.in. na temat rzadkich zespołów otępiennych. Laureatka licznych nagród i stypendiów (m.in. stypendium START dla młodych naukowców Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej oraz stypendium MNiSW dla wybitnych młodych naukowców). Członek International Neuropsychological Society, European Huntington’s Disease Network, World Federation of Neurology Research Group on Aphasia, Dementia & Cognitive Disorders, Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego oraz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
dr n. med. Ewa Narożańska
Specjalista neurolog, internista, starszy asystent Oddziału Neurologii Szpitala Specjalistycznego św. Wojciecha w Gdańsku. W szpitalu tym założyła i prowadzi Poradnię Zaburzeń Pamięci, która zajmuje się diagnostyką i leczeniem pacjentów z zespołami otępiennymi o różnej etiologii. Jej szesnaście lat pracy zawodowej początkowo jako lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, a następnie jako neurologa, pozwoliły zdobyć szeroką wiedzę na temat problematyki związanej z opieką nad chorym z demencją. Członek Polskiego Towarzystwa Neurologicznego i Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego. Jest autorką i współautorką licznych publikacji krajowych i zagranicznych nt. zespołów otępiennych, w tym prac dotyczących pierwszej polskiej rodziny z FTDP-17.
Charakter i zakres szkolenia
Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z symptomatologią oraz kryteriami diagnostycznymi najczęściej występujących zespołów otępiennych ze szczególnym uwzględnieniem roli przesiewowej oceny funkcji poznawczych oraz oceny neuropsychologicznej w diagnostyce różnicowej. Program szkolenia obejmuje kryteria diagnostyczne wybranych zespołów otępiennych, przegląd metod przesiewowej oceny funkcji poznawczych oraz przykładowe problemy kliniczne przedstawione dla celów diagnostyki różnicowej. Przedstawione zostaną również możliwości i ograniczenia popularnych przesiewowych metod diagnostycznych.
Forma zajęć
Zajęcia będą prowadzone w formie wykładu z elementami konwersatorium oraz warsztatu. Wykład będzie ilustrowany opisami przypadków. Część zajęć poświęcona zastosowaniu metod diagnostycznych będzie miała charakter warsztatowy. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane opisy przypadków zaczerpnięte z praktyki klinicznej prowadzących zajęcia (AD, DLB, PDD, HD, VaD, PPA, FTDP-17).
Program szkolenia
1. Definicja otępienia wg. ICD-10 oraz DSM-IV i DSM-V.
2. Epidemiologia występowania wybranych zespołów otępiennych o etiologii neurodegeneracyjnej, naczyniopochodnej, metabolicznej oraz zapalnej.
3. Kryteria diagnostyczne i obraz kliniczny wybranych zespołów otępiennych:
4. Miejsce oceny neuropsychologicznej w diagnostyce zespołów otępiennych z perspektywy neurologa.
5. Mozliwości terapii farmakologicznej w wybranych zespołach otępiennych: wskazania do leczenia,
skuteczność leczenia, efekt placebo, wpływ wybranych leków na funkcje poznawcze, objawy psychotyczne jako efekt uboczny farmakoterapii.
6. Zadania oceny neuropsychologicznej w diagnostyce różnicowej otępienia z perspektywy psychologa.
7. Specyfika diagnozy neuropsychologicznej w otępieniach: warunki badania, deficyty sensoryczno-motoryczne a dobór metod diagnostycznych, interpretacja wyników.
8. Zastosowanie przesiewowych metod oceny funkcji poznawczych w diagnostyce otępienia (uczestnicy kursu otrzymają materiały do wybranych testów i literaturę uzupełniającą w formie elektronicznej):
Mini-Mental State Examination (MMSE),
Test Rysowania Zegara,
Addenbrooke’s Cognitive Examination-III (ACE-III),
Skala Demencji Mattisa (DRS),
Krótki Test Oceny Stanu Psychicznego (KTSP),
Montreal Cognitive Assessment (MoCA),
Clinical Dementia Rating (CDR),
Frontal Assessment Battery.
9. Zastosowanie kwestionariuszy i ustrukturyzowanego wywiadu w diagnostyce otępienia: Skala Demencji Blesseda, Clinical Dementia Rating, Cambridge Behavioural Inventory-Revised.
10. Wykorzystanie wybranych skal do oceny objawów neuropsychiatrycznych Skala Oceny Depresji Montgomery-Asberg, Geriatryczna Skala Oceny Depresji, Inwentarz Depresji Becka, Skala Depresji Cornell, Inwentarz neuropsychiatryczny, Frontal Behavioural Inventory.
11. Analiza przypadków i wybrane problemy kliniczne: różnicowanie otępienia od zaburzeń funkcji poznawczych w depresji, różnicowanie otępienia od łagodnych zaburzeń funkcji poznawczych, diagnostyka różnicowa choroby Alzheimera oraz otępienia z ciałami Lewy’ego, diagnostyka różnicowa choroby Alzheimera i otępienia czołowo-skroniowego.
12. Podsumowanie i ewaluacja szkolenia.
Termin szkolenia
6, 7, 8 listopada 2015
Trzydniowe szkolenie obejmuje 30 godzin dydaktycznych.
Planowany harmonogram zajęć
Piątek - 12:00 - 19:15
Sobota - 8:30 - 19:00
Niedziela - 8:30 - 18:00
Koszt szkolenia
540 PLN
Wydarzenie archiwalne