Miejsce: Sopot, Polska
www: idź
Charakter i zakres szkolenia
Szkolenie poświęcone będzie przedstawieniu diagnostyki zasobów rozwojowych, kierunków rozwoju, jak również nieprawidłowości w obszarze kształtującej się osobowości dziecięcej z uwzględnianiem istotnych dla niej zagrożeń Program obejmuje analizę przypadków z pracy klinicznej osoby prowadzącej szkolenie. Uczestnicy będą mieli możliwość kształtowania i doskonalenia umiejętności w zakresie tworzenia hipotez diagnostycznych na poszczególnych etapach procesu diagnozowania. Uwrażliwieni zostaną na możliwe błędy diagnostyczne. Przedmiotem analizy będą szczegółowe hipotezy stawiane przede wszystkim w oparciu o dane z testu CAT. Interpretacja tego testu prowadzona będzie z perspektywy poznawczo-rozwojowej z zachowaniem podstawowych propozycji Bellaka. Wykorzystane zostaną dane z testu" Zwierzyniec" oraz testów rysunkowych, ale bez wprowadzenia w podstawy interpretacji tych testów.
Forma zajęć
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, wzbogacony o przykłady z pracy diagnostycznej osoby prowadzącej zajęcia.
Program szkolenia
1.Etapy diagnozowania - główna hipoteza diagnostyczna: podstawy jej stawiania; szczegółowe hipotezy diagnostyczne.
2.Podstawowe błędy diagnostyczne pierwszego etapu diagnozowania.
3.Hipotezy oparte o wywiad z dzieckiem - możliwości i ograniczenia wynikające z: wieku dziecka; zasobu słownictwa; rozwoju mowy spontanicznej; ilorazu inteligencji; kontekstu sytuacyjnego i innych zmiennych.
4.Hipotezy oparte o analizę rysunku dowolnego jako formy eksploracji doświadczenia indywidualnego.
5.Podstawowa wiedza o specyfice projekcji dziecięcej w metodzie CAT: pojęcie trzonu i cech osobowości dziecięcej; pojęcie ego /ego w teorii Bellaka/; czynniki i mechanizmy kształtujące i zaburzające osobowość dziecięcą.
6.Analiza CAT - podejście poznawczo-rozwojowe z wykorzystaniem teorii L. Bellaka: zasoby rozwojowe; zaufanie do świata i siebie; koncepcja świata; adaptacyjność mechanizmów obronnych; integracja ego; zagrożenie dla rozwoju.
7.Hipotezy na temat spostrzegania własnego losu przez dziecko, głównie w oparciu o wynik testu "Zwierzyniec".
8.Inne testy rysunkowe. Hipotezy oparte o analizę rysunku dowolnego jako formy eksploracji doświadczenia indywidualnego.
9.Błędy diagnostyczne nie uwzględnione wcześniej.
10.Kontekstualne uwarunkowania diagnozy - znaczenie różnych kontekstów rozwojowych.
11.Zasady integracji wszystkich danych.
12.Diagnoza jako wynik procesu diagnostycznego
tagi: osobowość dziecka rozwój osobowości dziecka teoria Bellaka zaburzenia osobowości u dzieci
Wydarzenie archiwalne