Diagnoza kształtującej się osobowości dziecka - zasoby, kierunki i zagrożenia rozwoju / CAT

Organizator: Pracownia Pomocy Psychologicznej dla Dzieci Młodzieży i Rodzin
Miejsce: Sopot, Polska
www: idź
Termin: od: 2015-10-24 do: 2015-10-25
Koszt: Nie określono
Program: zobacz
Wyświetleń: 1090

Charakter i zakres szkolenia

Szkolenie poświęcone będzie przedstawieniu diagnostyki zasobów rozwojowych, kierunków rozwoju, jak również nieprawidłowości w obszarze kształtującej się osobowości dziecięcej z uwzględnianiem istotnych dla niej zagrożeń Program obejmuje analizę przypadków z pracy klinicznej osoby prowadzącej szkolenie. Uczestnicy będą mieli możliwość kształtowania i doskonalenia umiejętności w zakresie tworzenia hipotez diagnostycznych na poszczególnych etapach procesu diagnozowania. Uwrażliwieni zostaną na możliwe błędy diagnostyczne. Przedmiotem analizy będą szczegółowe hipotezy stawiane przede wszystkim w oparciu o dane z testu CAT. Interpretacja tego testu prowadzona będzie z perspektywy poznawczo-rozwojowej z zachowaniem podstawowych propozycji Bellaka. Wykorzystane zostaną dane z testu" Zwierzyniec" oraz testów rysunkowych, ale bez wprowadzenia w podstawy interpretacji tych testów.

Forma zajęć

Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, wzbogacony o przykłady z pracy diagnostycznej osoby prowadzącej zajęcia.

Program szkolenia

1.Etapy diagnozowania - główna hipoteza diagnostyczna: podstawy jej stawiania;  szczegółowe hipotezy diagnostyczne.

2.Podstawowe błędy diagnostyczne pierwszego etapu diagnozowania.

3.Hipotezy oparte o wywiad z dzieckiem - możliwości i ograniczenia wynikające z: wieku dziecka; zasobu słownictwa; rozwoju mowy spontanicznej; ilorazu inteligencji; kontekstu sytuacyjnego i innych zmiennych.

4.Hipotezy oparte o analizę rysunku dowolnego jako formy eksploracji doświadczenia indywidualnego.

5.Podstawowa wiedza o specyfice projekcji dziecięcej w metodzie CAT: pojęcie trzonu i cech osobowości dziecięcej; pojęcie ego /ego w teorii Bellaka/; czynniki i mechanizmy kształtujące i zaburzające osobowość dziecięcą.

6.Analiza CAT - podejście poznawczo-rozwojowe z wykorzystaniem teorii L. Bellaka: zasoby rozwojowe;  zaufanie do świata i siebie;  koncepcja świata; adaptacyjność mechanizmów obronnych;  integracja ego; zagrożenie dla rozwoju.

7.Hipotezy na temat spostrzegania własnego losu przez dziecko, głównie w oparciu o wynik testu "Zwierzyniec".

8.Inne testy rysunkowe. Hipotezy oparte o analizę rysunku dowolnego jako formy eksploracji doświadczenia indywidualnego.

9.Błędy diagnostyczne nie uwzględnione wcześniej.

10.Kontekstualne uwarunkowania diagnozy - znaczenie różnych kontekstów rozwojowych.

11.Zasady integracji wszystkich danych.

12.Diagnoza jako wynik procesu diagnostycznego

tagi: osobowość dziecka rozwój osobowości dziecka zaburzenia osobowości u dzieci teoria Bellaka

Wydarzenie archiwalne

Najpopularniejsze wydarzenia

Najbliższe wydarzenia