Dieta ketogeniczna może wydłużyć życie i polepszyć pamięć

Dieta ketogeniczna (KD), jest najbardziej ekstremalną wersją diety niskowęglowodanowej (LCD). Jej celem jest uzyskanie większej ilości kalorii z białka i tłuszczu niż z węglowodanów. Gdy spożycie węglowodanów jest na bardzo niskim poziomie, organizm przestaje stosować glukozę jako główne źródło energii a zaczyna wykorzystywać białko i tłuszcz, produkując ciała ketonowe i powodując tym samym ketozę.

W najnowszym badaniu naukowcy podzielili myszy na trzy grupy z różnymi dietami: regularną dietą (65% kcal z węglowodanów), LCD (70% kcal z tłuszczu) oraz dietą ketogenną (89% kcal z tłuszczu). Wszystkie grupy przyjmowały taką samą ilość kalorii, ponieważ eksperci chcieli skupić się na metabolizmie, a nie na utracie masy ciała.

W porównaniu z grupą kontrolną, grupa z dietą ketogenną miała istotnie zwiększoną przeżywalność. Myszy w grupie KD żyły o 13,6% dłużej niż myszy w grupie kontrolnej. Średni okres życia wynosił 886 dni dla grupy kontrolnej, 943 dla grupy LCD oraz 1003 dla grupy KD. Również maksymalna żywotność była wyższa w grupie z dietą ketogeniczną (1175 dni) w porównaniu z grupą kontrolną (1064 dni).

Badania wykazały, że dieta ketogenna nie tylko znacznie wydłużyła żywotność myszy, ale polepszyła również ich pamięć. Stare myszy karmione KD w porównaniu z grupą kontrolną i grupą LCD miały lepsze wyniki w teście rozpoznawania nowych obiektów.

Dieta ketogeniczna poprawiła również siłę, koordynację i wytrzymałość podczas testu wytrzymałościowego. Myszy z grupy KD dłużej utrzymywały się przed upadkiem z wiszącego drutu i miały większą siłę niż myszy w grupie kontrolnej.

Dieta ketogenna może mieć korzystny wpływ na zdrowie: u niektórych osób z padaczką pomaga kontrolować napady oraz pozwala osiągnąć bardzo szybką utratę masy ciała, ale może mieć również niekorzystne skutki dla zdrowia człowieka. Należą do nich: zwiększone ryzyko tworzenia kamieni nerkowych, utrata mięśni, zaparcia i nieświeży oddech.

Nie jest jednak zalecane stosowanie diety ketogenicznej, chyba że istnieją ku temu wskazania lekarskie, ponieważ nie ma wystarczającej ilości badań naukowych na poparcie korzyści płynących z diety ketogennej dla człowieka. Zawsze przed rozpoczęciem nowej diety każda osoba powinna udać się najpierw po poradę do lekarza.

Autorzy: Kamil Bałabuszek, Anna Mroczek, Marta Misztal

Źródła:
A Ketogenic Diet Extends Longevity and Healthspan in Adult Mice Megan N. Roberts, Marita A. Wallace, Alexey A. Tomilov , Zeyu Zhou, George R. Marcotte, Dianna Tran, Gabriella Perez, Elena Gutierrez-Casado, Shinichiro Koike, Trina A. Knotts, Denise M. Imai, Stephen M. Griffey, Kyoungmi Kim, Kevork Hagopian, Fawaz G. Haj, Keith Baar, Gino A. Cortopassi, Cell Metabolism, Volume 26, Issue 3, p539–546.e5, 5 September 2017
Ketone bodies as signaling metabolites John C. Newman, Eric Verdin, Trends in Endocrinology & Metabolizm Volume 25, Issue 1, p42–52, January 2014

Brak komentarzy.

Odpowiedz

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.