Szansa na poprawę jakości życia dorosłych osób zakażoych ludzkim wirusem niedoboru odporności?

Przy użyciu protokołu Cochrane Collaboration naukowcy z Kanady przeprowadzili przegląd systematyczny badań oceniających wpływ regularnego uprawiania sportu przez dorosłe osoby zakażone wirusem HIV. Opublikowana w kwietniu 2016 roku praca jest aktualizacją pracy badawczej z 2008 roku.

Pomimo konsekwencji wynikających z zakażenia ludzkim wirusem niedoboru odporności, zwiększonej zachorowalności na inne jednostki chorobowe, starzenia się oraz niepożądanych skutków leczenia i wielu powikłań, długość życia osób zakażonych wirusem HIV wydłuża się. Ćwiczenia fizyczne mają kluczowe znaczenie, ponieważ istotnie mogą poprawić jakość życia nosicieli HIV.

W analizie uwzględniono dwadzieścia cztery randomizowane badania kliniczne, zawierające porównanie treningów opartych na ćwiczeniach aerobowych, z ich brakiem lub innym rodzajem leczenia poprzez ruch. Do zakwalifikowania niezbędne było spełnienie podstawowych kryteriów: uczestnicy badań to nosiciele wirusa HIV w wieku 18 lat lub starsi. Każdy badany wykonywał ćwiczenia aerobowe przez minimum 20 minut, nie mniej niż trzy razy w tygodniu przez co najmniej cztery tygodnie. Marsz, jogging, jazda na rowerze, pływanie, wioślarstwo oraz chodzenie po schodach to przykładowe ćwiczenia wykonywane w ramach badań.

Badani to osoby dorosłe żyjące z HIV niezależnie od etapu infekcji, chorób współistniejących, czy też rodzaju stosowanej terapii. Ogółem w przeglądzie uwzględniono wyniki 936 uczestników. Pacjenci to zarówno mężczyźni jak i kobiety, których liczba stanowiła około 27 %. Średni wiek uczestników we włączonych badaniach wahał się od 30 do 49 lat.

W trakcie badań oznaczano liczbę komórek CD4 dodatnich w milimetrze sześciennym krwi oraz miano wirusa. Kontrolowano również jak ćwiczenia wytrzymałościowe wpływają na wydolność krążeniowo-oddechowa. Ocenie poddawano między innymi pułap tlenowy, czas ćwiczeń, puls tlenowy, tętno maksymalne, maksymalna objętość oddechowa, wentylacja minutowa oraz próg mleczanowy. Mierzono również masę ciała, wskaźnik masy ciała (BMI), beztłuszczową masę ciała, poziom tkanki tłuszczowej, obwód talii i bioder. Oceniono również stan psychiczny pacjentów oraz jakość ich życia uwarunkowaną stanem zdrowia (HRQoL).

Główne wyniki wskazywały statystycznie na znaczną poprawę parametrów wydolnościowych, składu ciała, zmniejszenia objawów depresji i polepszenie jakości życia u osób ćwiczących. Nie stwierdzono natomiast istotnych zmian ilości komórek CD4 ani wiremii.

Podsumowując, w badaniach udowodniono, iż wykonywanie ćwiczeń wytrzymałościowych trzy razy w tygodniu przez co najmniej pięć tygodni wydaje się być bezpieczne i może prowadzić do znaczącej poprawy parametrów wydolności sercowo-oddechowej, wytrzymałości fizycznej, zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej, wzrostu tkanki mięśniowej, poprawienia stanu psychicznego poprzez polepszenie jakości życia czy brak objawy depresji lub przygnębienia. Ćwiczenia aerobowe są bezpieczne i korzystne dla medycznie stabilnych dorosłych żyjących z HIV.

Autor: Dominika Guz

Źródło:
1. O’Brien K., Tynan A.-M., Nixon S. A. and Glazier R. H. Effectiveness of aerobic exercise for adults living with HIV: systematic review and meta-analysis using the Cochrane Collaboration protocol. BMC Infectious DiseasesBMC series – open, inclusive and trusted2016Published: 26 April 2016. DOI: 10.1186/s12879-016-1478-2.
2. O’Brien K., Tynan A.-M., Nixon S. A. and Glazier R. H. Effects of progressive resistive exercise in adults living with HIV/AIDS: systematic review and meta-analysis of randomized trials. AIDS Care 2008, Volume 20: 631-653.

Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj na MEDtube.pl: Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj na MEDtube.pl: Manifestacja AIDS w jamie ustnej

Brak komentarzy.

Odpowiedz

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.