Nowe ligandy receptora estrogenu szansą w leczeniu endometriozy

Naukowcy badający endometriozę, odkryli nową potencjalną terapię, która pozwala uniknąć wielu działań niepożądanych związanych z istniejącymi obecnie metodami leczenia.

Endometrioza jest chorobą narządów płciowych kobiety, charakteryzującą się obecnością komórek błony śluzowej trzonu macicy (endometrium) poza jamą macicy. Komórki te (i ich podścielisko) przypominają budową komórki znajdujące się wewnątrz jamy macicy (endometrium) i wykazują aktywność wydzielniczą. Reagują one na zmiany hormonalne zachodzące w cyklu miesiączkowym, czego następstwem jest przewlekła reakcja zapalna. W procesie tym dochodzi do wewnętrznych krwawień, rozwoju bolesnych guzków, zapalenia, tworzenia się blizn i zrostów oraz zmiany stosunków anatomicznych narządów w miednicy mniejszej.

Ocenia się, że choroba występuje u 6–15% wszystkich kobiet w wieku rozrodczym. Najczęstszym objawem endometriozy jest ból zlokalizowany w miednicy małej. Kobiety mogą skarżyć się na bolesne miesiączkowanie, bolesne stosunki płciowe, ból w czasie oddawania moczu i stolca, bóle brzucha i w krzyżu oraz przewlekły ból w miednicy.

Choroba jest jedną z częstszych przyczyn hospitalizacji na oddziałach ginekologicznych i drugą, po mięśniakach przyczyną histerektomii.

Najnowsze wyniki badań, prowadzonych przez Uniwersytet Illinois w Urbana-Champaign – zostały opublikowane w Science Translational Medicine.

W swoich badaniach, prof. Katzenellenbogen wraz z zespołem, testował dwa nowe związki – chloroindazol (CLI) i sulfonian oksabicykloheptenu (OBHS) na mysim modelu endometriozy i ludzkich komórkach endometrialnych. Oba związki oddziałują poprzez receptory estrogenowe, czyli białka sygnałowe, które regulują aktywność wielu genów. Niektóre z tych genów przyczyniają się do odpowiedzi immunologicznej organizmu, sprzyjając stanom zapalnym.

Podczas, gdy obecne metody leczenia endometriozy są skupione na hamowaniu produkcji estrogenów, zespół badaczy obrał za cel dwa główne aspekty choroby: proliferację komórek i rozwój zapalenia.

Obecna terapia stosowana w leczeniu endometriozy, oparta na hormonalnych preparatach antykoncepcyjnych, analogach Gn-RH, danazolu i inhibitorach aromatazy, wstrzymuje rozwój choroby, ale często nie zmniejsza bólu i stanu zapalnego. Dodatkowo może również powodować efekty uboczne, więc nie może być stosowana przez dłuższy czas, a oprócz tego niestety częste jest występowanie nawrotów choroby.

OBHS i CLI oddziałują z dwoma typami receptora dla estrogenu – odpowiednio ER-alfa i ER-beta.W badaniach na modelu mysim, oba związki redukowały grubość błony śluzowej lub zapobiegały rozwojowi endometrium poza jamą macicy. Obie substancje zmniejszały stan zapalny, a także angiogenezę i neurogenezę w ektopowej tkance. Terapia nie zmniejszyła płodności ani nie wpłynęła na stan zdrowia młodych . Związki te miały podobny pozytywny wpływ na hodowlę ludzkich komórek endometrialnych.
Naukowcy odkryli również, że dodanie nowych związków do dotychczasowej terapii letrazolem, skutecznie podnosi efekty leczenia, w porównaniu do stosowania letrazolu w monoterapii.

Naukowcy mają nadzieję, że pewnego dnia nowe związki będą również pomocne w leczeniu różnych innych schorzeń, w których działanie estrogenów i proces zapalny odgrywają kluczową rolę, takich jak stwardnienie rozsiane, zwłóknienie wątroby czy choroby związane z otyłością.

Autorzy: Paulina Witkowska, Olga Jelonek, Michalina Zagańczyk, Michał Bączek

1) http://www.medicalnewstoday.com/articles/288356.php
2) http://www.mp.pl/pacjent/choroby/88290,endometrioza
3)  http://mcb.illinois.edu/news/highlight/347/
4) Dual suppression of estrogenic and inflammatory activities for targeting of endometriosis, Zhao Y., Gong P., et al., Science Translational Medicine 2015.

Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj na MEDtube.pl: Endometrioza – operacja laparoskopowa