Suplementy wielowitaminowe – czy warto je stosować?

medicine dopingW krajach wysoko rozwiniętych obserwuje się coraz częstsze stosowanie suplementów witamin i minerałów przez społeczeństwo. W czasopiśmie Annals of Internal Medicine opublikowano najnowsze wyniki badań, mających na celu sprawdzenie, czy codzienne spożywanie suplementów przynosi korzyści zdrowotne.

Witaminy to związki chemiczne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Człowiek pozyskuje je ze spożywanych pokarmów, ponieważ nie posiada możliwości ich biosyntezy. Znaczenie witamin dla zdrowia odkryto dopiero w XX wieku. Okazało się, że pełnią one funkcję regulatorową, uczestnicząc w procesach przemiany materii. Chociaż w organizmie potrzebne są w niewielkich ilościach, to jednak ich niedobór może powodować poważne zaburzenia zdrowotne.

Szacowane dane wskazują, że w Stanach Zjednoczonych na suplementy wielowitaminowe wydawanych jest rocznie około 28 miliardów dolarów. Głównymi konsumentami suplementów w USA, a także w wielu innych krajach, są ludzie, u których nie stwierdza się objawów hipowitaminozy. Naukowcy potwierdzają, że większość suplementów nie zapobiega rozwojowi przewlekłych chorób ani śmierci, a niektóre z nich, stosowane przez prawidłowo odżywione, dorosłe osoby, mogą być wręcz szkodliwe. Pomimo licznych doniesień, że multiwitaminy i inne suplementy diety nie wywierają pozytywnego skutku na organizm zdrowych ludzi, ich spożycie jednakże stale rośnie. Według dr Edgar’a Miller’a, profesora medycyny i epidemiologii z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in Baltimore, USA, zdrowa żywność i aktywność fizyczna przynoszą większe korzyści dla organizmu niż przyjmowanie dodatkowych składników odżywczych w formie tabletek.

W jednym z badań dr Francine Grodstein z Harvard School of Public Health wraz ze współpracownikami oceniali efekt długoterminowego stosowania multiwitamin na zdolności kognitywne pacjentów. Do badania zakwalifikowali około 6 tys. mężczyzn w wieku 65 lat i powyżej, którzy otrzymywali codziennie jedną tabletkę multiwitamin lub placebo przez okres 12 lat. Przeprowadzone testy pamięci i funkcji poznawczych nie wykazały istotnej różnicy pomiędzy grupą badawczą, a kontrolną.

W innym badaniu naukowcy analizowali znaczenie przyjmowania witamin i minerałów dla zapobiegania chorobom serca i nowotworom. Potwierdzono w nim jedynie ograniczone działanie protekcyjne przed rozwojem tych chorób. Ponadto odnotowano wzrost ryzyka zachorowania na raka płuca u palaczy tytoniu, spożywających β-karoten. Podobnych wyników dostarczyły kolejne badania, w których wzięło udział 1,7 tys. pacjentów, zrekrutowanych co najmniej 6 tygodni od wystąpienia zawału serca. Uczestnicy przyjmowali dużą dawkę multiwitamin i składników mineralnych lub placebo przez okres 5 lat. Nie wykazano jednak żadnej różnicy pomiędzy dwoma grupami w częstości bólu w klatce piersiowej, ponownym zawale serca, potrzebie hospitalizacji, wystąpieniu udaru mózgu oraz nagłej śmierci.

Należy zaznaczyć, że w przedstawionych badaniach brały udział osoby o prawidłowym stanie odżywienia i nie posiadające niedoborów witaminowych. Tacy konsumenci stanowią zdecydowaną większość wśród wszystkich osób, przyjmujących suplementy, i w tej właśnie grupie obserwuje się najmniejsze korzyści z ich stosowania. W przypadku hipowitaminozy, wynikającej z nieprawidłowej diety, upośledzenia wchłaniania witamin z pokarmu, działania leków bądź zwiększonego zapotrzebowania w przebiegu chorób lub w czasie ciąży, suplementacja jest jednak w pełni uzasadniona i posiada potwierdzone, pozytywne działanie.

Autorzy: Karolina Gasińska, Anna Szajerska

Źródło:
1. Fortmann SP, Burda BU, Senger CA, et al. Vitamin and mineral supplements in the primary prevention of cardiovascular disease and cancer: an updated systematic evidence review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2013; 159:824-34.
2. Grodstein F, O’Brien J, , Dushkes R, et al. Long-term multivitamin supplementation and cognitive function in men: a randomized trial. Ann Intern Med. 2013 Dec 17;159(12):806-14.
3. Guallar E, Stranges S, Mulrow C, et al. Enough Is Enough: Stop Wasting Money on Vitamin and Mineral Supplements. Ann Intern Med. 2013;159(12):850-851-851.
4. Lin JS, O’Connor E, Rossom RC, et al. Screening for cognitive impairment in older adults: a systematic review for the U.S. Preventive Services Task Force. Ann Intern Med. 2013; 159:601-12.
5. Miller ER, Juraschek S, Pastor-Barriuso R, et al. Meta-analysis of folic acid supplementation trials on risk of cardiovascular disease and risk interaction with baseline homocysteine levels. Am J Cardiol. 2010; 106:517-27.
6. Miller ER, Pastor-Barriuso R, Dalal D, et al. Meta-analysis: high-dosage vitamin E supplementation may increase all-cause mortality. Ann Intern Med. 2005; 142:37-46.
7. Moyer VA. Vitamin, Mineral, and Multivitamin Supplements for the Primary Prevention of Cardiovascular Disease and Cancer: U.S. Preventive Services Task Force Recommendation Statement. Ann Intern Med. 2014 Feb 25.

Chcesz wiedzieć więcej? Obejrzyj na MEDtube.pl: Medycyna Żywienia

1 Komentarz do “Suplementy wielowitaminowe – czy warto je stosować?”

  1. Aleksandra pisze:

    Mam pytanie odnośnie tego artykułu. Jak jest w przypadku osoby, która zdrowo się odżywia?: spożywa różnorodne kasze, warzywa,je bardzo mało mięsa dodatkowo jest bardzo aktywna – biega, uczęszcza na fitness itd. Czy jej organizm nie potrzebuje dodatkowego wspomagania przez suplementacje? Czy rzeczywiście jeśli bierze coś pomimo zdrowego stylu żcyia może jej to zaszkodzić? Wiadomo też, że jeśli chodzi o suplementy diety to jest wiele producentów czasami niekoniecznie dobrych. Ale jeśli spożywa (prawdopodobnie)te lepsze, powiedzmy z firmy Amway Nutrilite (chciałabym też wiedzieć coś więcej o tej firmie) typu żelazo, cal mag D advanced, witamina C plus itd czy faktycznie jest to zupełnie niepotrzebne?

Odpowiedz

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.