Suszona śliwka dla gęstości kości

Konwencjonalna terapia osteoporozy charakteryzuje się wieloma przeciwwskazaniami i prowadzić może do mnogich działań niepożądanych, stąd bada się alternatywne substancje, które wpływałyby korzystnie na metabolizm tkanki kostnej. Odkąd izoflawony sojowe zaczęły tracić swoją mocną pozycję na rynku preparatów zwiększających gęstość kości (1), trwa poszukiwanie innych substancji roślinnych. Badacze ze Stanowego Uniwersytetu na Florydzie od lat zajmują się testowaniem korzystnych właściwości śliwek w kontekście osteoporozy. Ich najnowsza praca badawcza sugeruje, że wzbogacenie diety w suszone śliwki skutkuje znaczącym wzrostem gęstości kości (bone mineral density – BMD) (2).

Muhlbauer i wspólnicy po raz pierwszy zauważyli, że dieta bogata w warzywa i owoce ma pozytywny wpływ na gęstość kości (3). Spośród wszystkich produktów pochodzenia roślinnego to właśnie działanie suszonej śliwki przedstawia się najbardziej obiecująco (4). Kobiety w okresie postmenopauzalnym narażone są na gwałtowną utratę masy kostnej. Tymczasem spożywanie śliwki może nie tylko zapobiegać temu niekorzystnemu zjawisku, ale również odwracać zmiany, które już zaszły. Prawdopodobnie odbywa się to poprzez inhibicję resorpcji kostnej. Co więcej, unikalne właściwości suszonej śliwki wspomagają rozbudowę struktury beleczkowej kości, co poprawia jej architektonikę. Wstępne testy potwierdziły, że spożywanie suszonych śliwek przez kobiety w okresie postmenopauzalnym polepsza wskaźniki obrotu kostnego, jednakże długoterminowe badanie kliniczne było niezbędne do pełnej oceny działania owocu.

W tym celu naukowcy z Florydy przeprowadzili roczne prospektywne badanie randomizowane, które miało za cel ocenić efekty codziennej konsumpcji suszonych śliwek na współczynnik BMD. Kobiety do 10 lat od menopauzy zostały zakwalifikowane do badania.Były to jedynie te panie, które nie stosowały hormonalnej terapii zastępczej przez ostatnie 3 miesiące, ani nie przyjmowały leków o znanym wpływie na metabolizm tkanki kostnej. Chore przewlekle i palaczki papierosów zostały wykluczone z badania. Uczestnikom rekomendowano utrzymywanie swoich zwyczajów żywieniowych i nie zmienianie natężenia wysiłku fizycznego. Kobiety zostały losowo przyporządkowane do dwóch grup – przyjmujących 100g dziennie suszonej śliwki oraz przyjmujących 75g suszonego jabłka jako grupa kontrolna. Każda kobieta otrzymywała również 500mg wapnia dziennie oraz 400j (10mg) witaminy D. Gęstość kości zmierzona została za pomocą densytometru przed rozpoczęciem badania oraz po upływie 12 miesięcy.

100 kobiet ukończyło badanie, w tym 55 spożywających śliwki. Okazuje się, że obie diety miały działanie ochronne na kości, które manifestowało się wzrostem BMD w stosunku do wartości wyjściowej. Jednakże, zgodnie z przewidywaniami, działanie suszonej śliwki było znacznie bardziej zaznaczone. Po upływie jednego roku wzrost BMD kości łokciowej i kręgosłupa był znacząco wyższy niż dla grupy kontrolnej. Co ciekawe, w grupie spożywającej suszone śliwki doszło do spadku stężenia białka C-reaktywnego (CRP) w surowicy w czasie 3 pierwszych miesięcy terapii, po czym stężenie osiągnęło plateau.

Mechanizmy korzystnego wpływu konsumpcji owoców i warzyw na gęstość kości pozostają niejasne. Przesunięcie równowagi kwasowo-zasadowej to jedna z koncepcji wyjaśniająca to zjawisko. Tymczasem niektóre badania sugerują, że to wysokie stężenie witaminy C i K i odpowiedzialne jest za ochronę kości. Suszone śliwki bogate są ponadto w związki fenolowe, takie jak kwas chlorogenowy (6), który ma właściwości antyoksydacyjne i wymiata wolne rodniki mające swój udział w resorpcji kości (7). Poza tym uważa się, że suszone śliwki są bogatym źródłem boru. Istnieją liczne doniesienia, że pierwiastek ten moduluje metabolizm wapnia w organizmie ludzkim, zmienia równowagę hormonalną i w ten sposób wpływa na BMD (8). Supresja stanu zapalnego, która wyraża się poprzez obniżone CRP, również może mieć swój udział w całym mechanizmie. Podsumowując, wydaje się, że suszone śliwki mają szczególnie korzystne działanie na gęstość kości u kobiet w czasie postmenopauzalnym, ponieważ zawierają multum substancji, które razem prowadzą do zmniejszenia tempa obrotu kostnego.

Pamiętajmy, że osteoporoza nie jest wyłącznie problemem kobiet, ale dotyka również mężczyzn, którzy po 65 roku życia również zaczynają tracić masę kostną. “Nie czekaj na to, aż dojdzie do złamania albo zdiagnozują u ciebie osteoporozę”, ostrzega Bahram H. Arjmandi, współautor powyższej publikacji i przewodniczący Departamentu Nauk o Odżywianiu, Żywności i Ćwiczeniach Fizycznych, “Zrób coś sensownego i pożytecznego (…) zacznij jeść dwie do trzech suszonych śliwek dziennie i stopniowo zwiększaj do około sześciu do dziesięciu w ciągu dnia..“ (9). Rezultaty gwarantowane.

Autor: Natalia Neumann

Źródło:
1.“Soy fails to alleviate menopause symptoms.” Natalia Neumann, MedTube Tribune, https://medtube.net/tribune/soy-fails-to-alleviate-menopause-symptoms/
2.Shirin Hooshmand, Sheau C. Chai, Raz L. Saadat, Mark E. Payton2, Kenneth Brummel-Smith and Bahram H. Arjmandi. Comparative effects of dried plum and dried apple on bone in postmenopausal women. Br J Nutr. 2011 May 31:1-8.
3.Muhlbauer RC, Lozano A, Reinli A, et al. (2003) Various selected vegetables, fruits, mushrooms and red wine residue inhibit bone resorption in rats. J Nutr 133, 3592–3597.
4.Hooshmand S, Arjmandi BH.Viewpoint: dried plum, an emerging functional food that may effectively improve bone health. Ageing Res Rev. 2009 Apr;8(2):122-7
5.Iwamoto J, Takeda T & Sato Y (2004) Effects of vitamin K2 on osteoporosis. Curr Pharm Des 10, 2557–2576.
6.Nakatani N, Kayano S, Kikuzaki H, et al. (2000) Identification,quantitative determination, and antioxidative activities of chlorogenic acid isomers in prune (Prunus domestica L.). J Agric Food Chem 48, 5512–5516
7.Basu S, Michaelsson K, Olofsson H, et al. (2001) Association between oxidative stress and bone mineral density. Biochem Biophys Res Commun 288, 275–279.
8.Nielsen FH, Hunt CD, Mullen LM, et al. (1987) Effect of dietary boron on mineral, estrogen, and testosterone metabolism in postmenopausal women. FASEB J 1, 394–397.
9.http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110818093048.html

Chcesz widzieć więcej o fizjologii kości? Obejrzyj na medtube.net
„Wzrost tkanki kostnej gąbczastej”.

MedTube.pl – Loading MedPlayer … The player requires Flash Player plugin

Brak komentarzy.

Odpowiedz

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.